Topografija


7. Topogrāfija

7.1. Topogrāfisko karšu mērogi un apzīmējumi

Kartes mērogs ir skaitlis, kurš norāda, cik reižu rajons apvidū samazināts, attēlojot to kartē.

Kartes mērogs

Orientēšanās sporta kartēm lielākoties ir mērogs – viens pret desmit tūkstošiem (1:10 000) vai viens pret piecpadsmit tūkstošiem (1:15 000).

Militārās topogrāfiskās kartes biežāk izmanto mērogā – viens pret divdesmit pieciem tūkstošiem (1:25 000) un viens pret piecdesmit tūkstošiem (1:50 000).

Mērogu, kuru kartē izsaka ar skaitļiem, sauc par skaitlisko mērogu – 1:10 000 ir skaitliskais mērogs.

Skaitlis 1 apzīmē 1 cm attālumu kartē. Skaitlis 10 000 atbilst šim attālumam centimetros apvidū. Tātad 1cm kartē attēlo 10 000 cm dabā.

Lai attālumu dabā no centimetriem izteiktu metros, skaitlim 10 000 jānosvītro divas pēdējās nulles, jo vienā metrā ir 100 cm – skaitlis ar divām nullēm.

Tātad mērogā 1:10 000 1cm kartē = 100m dabā.

Ērtība labad varat izmantot nelielu tabulu.

M 1:10 000

1mm kartē = 10m dabā           1cm kartē = 100 dabā

2mm kartē = 20m dabā           2cm kartē = 200m dabā

5mm kartē = 50m dabā           5cm kartē = 500m dabā

10mm kartē = 100m dabā                 10cm kartē = 1000m dabā

M 1: 15 000

1mm kartē = 15m dabā           1cm kartē = 150 dabā

2mm kartē = 30m dabā           2cm kartē = 300m dabā

5mm kartē = 75m dabā           5cm kartē = 750m dabā

10mm kartē = 150m dabā                 10cm kartē = 1500m dabā

 Grafiskais jeb lineārais mērogs – ir līnija, kura ar svītriņām sadalīta centimetra garos nogriežņos un rāda, cik metru vai kilometru dabā atbilst noteiktam centimetru skaitam kartē.


Autostrāde: 2 – joslu skaits, 8 – joslas platums, A seguma materiāls; stāvvieta
Ātrgaitas maģistrāle, ārpusmēroga vairāklīmeņu krustojums


a)     automaģistrāle: platums 7m un lielāks; kritums 8% un lielāks ;
b)  šoseja: platums mazāks par 7m; crb – caurbrauktuve; 8(9)-ceļa raksturojumi; 8-brauktuves platums, (9)-ceļa platums,  A,G-seguma materiāli
Būvējams ceļš
Ceļu numuri: starptautiskie, galvenie, 1.kategorijas ceļi
Uzlabots zemesceļš: 6-brauktuves platums, zemesceļš
Lauku un mežu ceļš

 Divsliežu elektrificēts dzelzceļš, kritums 20% un lielāks, stacija
Viensliežu dzelzceļš, pieturas punkts, šaursliežu dzelzceļš
Strupceļš, platforma; trosu ceļš
Tilts, paceļams vai izgriežams tilts, Dzb-materiāls, 175-garums, 10-platums, 60-celtspēja

Robežas


Valsts robeža; a-kupica, b-robežstabs
Rajona vai republikas pilsētas robeža
Nacionālā parka robeža, rezervāta robeža

Veģitācija

Lapu koku mežs, skuju koku mežs
Jauktu koku mežs; ozols, priede – koku tipi
Stiga, 4-stigas platums; parks vai skvērs
Rets mežs
Jaunaudze
Izdedzis mežs
Izcirtums

Meža puduris, koku vai koku rinda

Dārzs, dārzs ar ogulāju
Krūmājs

Purvs caurejams, necaurejams; sūnājs, meldrājs
Pļava, mitra pļava
Atsevišķs skujkoks ar orientiera nozīmi, atsevišķs lapu koks ar orientiera nozīmi, atsevišķs jauktu koku puduris ar orientiera nozīmi
Pārpurvota pļava
Izmirkums
Atsevišķs koks, krūms vai krūmu puduris

Būve
                                               
                                             Ēka, viensēta, nozīmīga ēka
Baznīca, kapliča, kapsēta
Piemineklis, siltumnīca, ārpusmēroga notekūdeņu attīrīšanas iekārta

Aka, ārpusmēroga ūdenskrātuve, avots

Dūmenis; torņi: kapitālie, vieglas konstrukcijas
Radio un TV tornis, radio un TV masts, transformātors
Autouzpildes stacija, rūpnīca ar dūmeni, rūpnīca bez dūmeņa
Termoelektrostacija, vējdzirnavas, degvielas krātuve

Lidosta, kūdras ieguve, ārpusmēroga drupas
Virsmežniecība; mežniecība; pagrabs, bunkurs

Ala, atsevišķs akmens, ārpusmēroga kempings
Metāla vai mūra nožogojums

Reljefs
Karjers, bedre, kurgāns vai paugurs
Smiltājs
0.29 – iedzīvotāju skaits tūkstošos

Ģeodēziskais punkts ar augstumu, ģeodēziskais punkts uz ēkas, ģeodēziskais punkts uz baznīcas

Augstumatzīme, dominējošā augstumatzīme, horizontāles,
pushorizontāles

 
Hidrogrāfija un hidrotehniskās būves


Grāvis, strauts, upe, kanāls: šaurāk par 3m, no 3 līdz 5m, no 5 līdz 30m,  20m-platums, 1.7-dziļums, grunts

Straumes virziena norāde, 0,2-ātrums m/s, 87,4-līmeņatzīme
Nepārbraucams aizsprosts
Ūdenstilpne mērogā, pārbraucams aizsprosts: 120.5-augšas atzīme, Dzb-materiāls, 350-garums, 15-platums, 25-līmeņu starpība, 231-noteces garums; ūdenskritums
Periodiski izsīkstoša ūdenstece
a-nepastāvīga vai venoteikta krasta līnija, b-stāvkrasts ar pludmali(ārpusmēroga), 7-stāvkrasta augstums, c-stāvkrasts bez pludmales, 5-stāvkrasta augstums, d-krastmala, nostiprināts krasts, e-mols, f-enkura stāvvieta vai neierīkota piestātne, g-ūdensmērīšanas postenis, h-smilšains krasts, i-izobāta, j-dziļuma atzīme, k-straumes virziena norāde un straumes ātrums, l-bāka, m-signāluguns

7.2. Attāluma noteikšana starp objektiem pēc kartes




Ar lineālu:



Piemērs:

Karte 1:50 000

1mm = 50m

30mm x 50m/1mm = 1500m

Attālums starp objektiem 1500m


7.3. Attāluma mērīšana apvidū

Apvidus vienkāršākie un aptuvenie attālumu noteikšanas paņēmieni, kurus bieži izmanto taktikā, veicot dažādus kaujas uzdevumus, ir šādi:


7.3.1. Acumērs
Acumērs ir cilvēka spēja noteikt attālumu līdz priekšmetiem ar redzes palīdzību bez jebkādiem mērinstrumentiem. Kaujas apstākļos tas bieži ir vienīgais paņēmiens, jo izšķiroša nozīme ir laikam.

Pēc acumēra:

- nezināmu attālumu aprēķina, nosakot, cik reizes attālumā ietilpst kādas labi zināms „standarta” izmērs. Piem.: Attālumā līdz objektam ietilpst 2 futbola laukuma garumi;

- nezināmo attālumu nosaka salīdzinot ar zināmu citā virzienā no novērotāja;

- attālumu nosaka pēc izšķiršanas spējām. Cilvēka redze konkrētas detaļas spēj izšķirt noteiktos, zināmos attālumos.

Maksimālie attālumi, kādos mēs redzam objektu ar neapbruņotu aci:



Objekti un pazīmes

Attālums

Lielas celtnes

8 km

Rūpnīcu skursteņi

6 km

Atsevišķi esošas mājas

5 km

Skursteņi uz māju jumtiem

3 km

Koku stumbri, stabi, cilvēki uz ceļa

1,5 km

Ejoša cilvēka kāju un roku kustības

700 m

Logu rāmji, dzeloņdrāšu aizsprostojuma mieti

500 m

Stieples uz mietiņiem, koku lapas

200 m

Sejas izteiksme, strēlnieku ieroča detaļas

100 m

Cilvēku acis punktu veidā

70 m

Acu baltumi

20 m

7.3.2. Dzirde

Attāluma noteikšana pēc dzirdes. Ja ir normāla dzirde, bezvēja naktī skaņas, kas nāk no dažādiem avotiem, var uztvert šādos maksimālos attālumos.


Skaņu avots

No kāda attāluma var dzirdēt

Cilvēka soļi

30   m

Salauzta zara troksnis

80   m

Runas skaņas

150   m

Krītoša koka brakšķēšana

800   m

Automobīļu kustība: - pa šoseju


                                  - pa grunts ceļu

1 km

700   m

Atsevišķi šāvieni no šautenes

2  km

Tanku kustība:  - pa šoseju

                          - pa grunts ceļu

4  km

2  km

Artilērijas baterijas šaušana

līdz 10  km


7.3.3.  Skaņas un gaismas

Skaņas izplatīšanās vidējais ātrums gaisā ir 330m/s, t.i.,1 km skaņa veic ~ 3 sekundēs. Gaismas ātrums 300 000 km/s ir momentāns.

Tātad attālums kilometros līdz šāviena uzliesmojumam ir vienāds ar sekunžu skitu no uzliesmojuma brīža līdz momentam, kad dzirdam troksni, dalītam ar 3.

Piem.: šāvienu dzirdam pēc 15 sekundēm. Attālums (A) būs

A = 15 : 3 = 5 km


 7.3.4.  Ojekta izmēri

Attāluma noteikšanai izmanto lineālu, ar kuru, turot to 50cm attālumā no acs, izmēra redzamo objekta augstumu (platumu vai garumu) milimetros. Pēc tam faktisko zināmo augstumu (platumu, garumu), izteiktu centimetros, dala ar lineālu izmērīto augstumu (platumu vai garumu) milimetros un rezultātu reizina ar 5. Gala rezultāts noteikts metros.

Piemēram, telefona stabs (augstums 6m), izmērīts ar lineālu, augstumā aizņem 10mm. Attālums līdz stabam A = 600/10 x 5 = 300 (m). Precizitāte attālumu noteikšanā ar šo metodi ir 5-10%.




Izmēri   metros


Objekts

augstums

garums

platums

Vienstāva koka māja ar jumtu

7-8

-

-

Kapitāla dzīv.māja – vienstāva

4-4,5

-

-

Attālums starp sakaru līn.stbiem

-

50-60

-

Sakaru līnijas koka stabs

5-7

-

-

Vidēja vecuma mežs

20

-

-

Tanks (vidējais)

2-2,5

6-7

3,5

Bruņutransportieris

2

5-6

2-2,5

Automašīna:  smagā

                      Vieglā

2 – 2.5

1,5-1,8

5-6

4-4,5

2-3,

1,5

Vidēja auguma cilvēks

1,7

-

-

Pasažieru vilciena vagons (4 asis)

4,25

24-25

2,75

Preču vagons (4 asis)

4,0

13,6

2,75

Dzelzceļa cisterna (4 asis)

3,0

9,0

2,75

Dzelzceļa platforma (4 asis)

1,6

13,0

2,75

7.3.3.  Objekta leņķiskie izmēri
Objekta leņķiskos izmērus – miljēnas – nosaka ar tālskatu, periskopu vai citu instrumentu, kura vienam okulāram ir speciāls tīkliņš.

Attālumu līdz objektam nosaka pēc formulas:

Attālums līdz      Objekta izmērs metros x 1000

objektam         =    ------------------------------------

metros                    Tūkstošdaļas

Piem.: 6x1000:30=1200

Objekts atrodas 1200 metru attālumā.



7.3.3.  Attāluma noteikšana ar soļiem


Attālumu noteikšana ar soļiem parasti izmanto gājienā pa azimutu, sastādot apvidus shēmas un atzīmējot uz kartes atsevišķus objektus. Katram karavīram jāzina sava soļa garums, kas atkarīgs no auguma un tā proporcijām.

Lai noteiktu sava soļa garumu, apvidū ar mērlenti izmēra noteiktu attālumu (piemēram, 100m) un to pašu attālumu nosaka ar soļiem.

Attālumu var mērīt arī ar pārsoļiem.

7.3.       
Koordinātes nolasīšana kartē


4 ciparu koordinātes
6 ciparu koordinātes

8 ciparu koordinātes

7.3.        Debespušu noteikšana pēc kompasa, debess spīdekļiem, izmantojot apvidus īpašības


Debespušu savstarpējais izvietojums


7.5.1. Debespušu noteikšana ar kompasu

Nosakot debespuses ar SILVAS modeļa kompasiem:

- jāsavieto kompasa kapsulas “ziemeļu” bultas smaili (atzīme N-360o) ar pamatnes atskaites svītru pēc orientēšanās indeksa;

- pagriežot kompasu, jāsavieto magnētadatas ziemeļu galu ar skalas “ziemeļu” bultas smaili;

- nemainot kompasa stāvokli, caur spoguļa virziena ierīci jānovizē uz kādu attālāku orientieri, kuru var izmantot, norādot virzienu uz ziemeļiem, un nosaka virzienus uz pārējām debespusēm.


7.5.2.  Debespušu noteikšana pēc debess spīdekļiem


Ja nav busoles (kompasa) vai jādarbojas magnētisko anomāliju rajonā, dienā debespuses var aptuveni noteikt pēc Saules, naktī - pēc Polārzvaigznes vai Mēness. Ziemeļu puslodē vasarā Saule uzlec apmēram ziemeļaustrumos, bet noriet ziemeļrietumos. Ziemā tā uzlec dienvidaustrumos, bet noriet dienvidrietumos. Tikai divas reizes gadā Saule uzlec tieši austrumos un noriet rietumos. Tas notiek pavasara un rudens iestāšanās dienā – 21.martā un 23.septembrī.

Saules redzamais ceļš pie debess: 1 – ziemas saulgriežu dienā, 2 – pavasara un rudens iestāšanās dienā, 3 – vasaras saulgriežu dienā


Latvijā pēc vietējā astronomiskā laika Saule (kad tā ir redzama) 6.00 vienmēr būs austrumos, 12.00 – dienvidos un 18.00 – rietumos.

Lai pēc Saules noteiktu debespuses jebkurā dienas laikā, kad redzama Saule, var izmantot pulksteni.

 Debespušu noteikšana pēc Saules un pulksteņa:

a)      līdz plkst.12.00, b) pēc plkst. 12.00.


Turot pulksteni līmeniski, pulksteņa stundu rādītāju pagriežam pret Sauli, virs rādītāju ass vertikāli pieliekam sērkociņu. Sērkociņa ēnai ar pulksteņa stundu rādītāju jāveido taisne; tas norāda, ka stundu rādītājs vērsts tieši pret Sauli. Leņķi starp stundu rādītāju un skaitli 12 uz pulksteņa ciparnīcas dala uz pusēm.

Pirms pusdienas jādala leņķis, kad stundu rādītājam jānoiet līdz 12. Kreisajā pusē redzams, ka pulkstenis ir 10.00, un pulksteņa stundu rādītājs pagriezts pret Sauli. Līdz plkst. 12.00 stundu rādītājam jānoiet leņķis KOP, tādēļ tas jādala uz pusēm. Leņķdale OD rāda uz dienvidiem.

Pēc pusdienas jādala uz pusēm leņķis, kuru stundu rādītājs nogājis no 12 līdz pašreizējam laikam. Labajā pusē redzams, ka pulkstenis ir 16.12 un stundu rādītājs pagriezts pret Sauli. No 12.00 līdz pašreizējam laikam stundu rādītājs nogājis leņķi AOS, dalot to uz pusēm, leņķdale OD rāda uz dienvidiem.

Skaidrā naktī debespuses var noteikt pēc Polārzvaigznes, kas vienmēr jebkurā diennakts laikā ir ziemeļos. Lai atrastu Polārzvaigzni, vispirms jāatrod Lielā Lāča zvaigznājs, kas sastāv no septiņām ar neapbruņotu aci redzamām zvaigznēm. Lielā Lāča zvaigžņu a un b virzienā uz augšu, apmēram piecu posmu c attālumā Mazā Lāča zvaigznājā saskatāma otrā zvaigžņu lieluma zvaigzne – Polārzvaigzne. No Polārzvaigznes līdz apvārsnim novelk iedomātu statenisku līniju. Stateņa un apvāršņa krustošanās punkts norāda virzienu uz ziemeļiem.

Virzienu uz ziemeļiem pēc Polārzvaigznes var noteikt ar precizitāti 2o – 3o.


Debespušu noteikšana pēc Polārzvaigznes:

1. Lielais Lācis (Lielie Greizie Rati);

2. Mazais Lācis (Mazie Greizie Rati);

3. Polārzvaigzne

Pēc Mēness debespuses precīzāk var noteikt, ja redzams pilns Mēness. Pilns Mēness jebkurā laikā atrodas Saulei pretējā pusē. Laika starpība to atrašanās vietā ir tieši 12 h un uz pulksteņa ciparnīcas nav redzama, tad plkst. 0.00 un plkst. 12.00 pulksteņa rādītājs būs vienā un tai pašā vietā. Tāpēc debespuses pēc pilna Mēness nosaka tāpat kā pēc Saules.


 7.5.3. Debespušu noteikšana pēc apvidus priekšmetu pazīmēm

Atsevišķu apvidus priekšmetu pazīmes norāda to atrašanās vietu atkarībā no Saules:

- koku miza ir raupjāka ziemeļu pusē, bet plānāka un elastīgāka (bērziem gaišāka) dienvidu pusē;

- priedēm mizas otrā kārta ziemeļu pusē pārsvarā ir tumši brūna, sasprēgājusi un paceļas augšup pa tās stumbru;

ziemeļu pusē koki, akmeņi, šķindeļu, dakstiņu un šīfera jumti ātrāk un biežāk pārklājas ar sūnu;

- skuju kokiem sveķi vairāk uzkrājas un izdalās dienvidu pusē;

- skudru pūžņi izvietojas koku, celmu, krūmu dienvidu pusē, kā arī dienvidu nogāze skudru pūznim ir lēzenāka, bet ziemeļu – stāvāka;

- pavasarī zāle ātrāk sazaļo meža pļavu ziemeļu pusē, jo to ātrāk aizsniedz un sasilda saules stari;

- vasarā augsne pie lieliem akmeņiem, ēkām, kokiem un krūmiem ir daudz sausāka dienvidu pusē; to var pārbaudīt ar tausti;

- ogas un augļi ātrāk nogatavojas, kļūst sarkani vai dzelteni dienvidu pusē;

- sniegs ātrāk kūst dienvidu nogāzēs;

- kalnainā apvidū ozoli aug pārsvarā dienvidu nogāzēs

*  Pārējās pazīmes:

- pareizticīgo un luterāņu baznīcās altāri parasti izvietoti austrumu pusē, bet galvenās ieejas – rietumu pusē;

- katoļu baznīcām altāri ir rietumu pusē;

- slīpā krusta augšējā daļa norāda tieši ziemeļu virzienu.

Gadās, ka dažādu ārējo faktoru ietekmē īstenībā var būt arī novirzes no šīm pazīmēm, tādēļ, lai orientēšanās noritētu maksimāli sekmīgi, ar vajadzīgo precizitāti izmanto nevis vienu, bet vairākas vietējo priekšmetu pazīmes.


Debespušu noteikšana pēc apvidus priekšmetu pazīmēm


7.3.   Virziena noteikšana, izmantojot kompasu un karti

         Virziena magnētisko azimutu ar SILVA modeļu kompasiem  nosaka šādi:

- vizē kustības virziena bultu mērķekli uz orientieri;

- nemainot kompasa pamatnes stāvokli, savieto skalas “ziemeļu” bultas sarkano daļu ar magnētadatas ziemeļu (sarkano) smaili;

- nolasa magnētisko azimutu grādos vai miljemās pret atskaites svītru (pēc vizēšanas indeksa kompasā SILVA RANGER 15).

Attēlā azimuts uz orientieri ir 45o. Virziena azimutu no atrašanās vietas uz orientieri sauc par tiešo magnētisko azimutu. Dažreiz nepieciešams izmantot pretējo magnētisko azimutu (dodoties pretējā virzienā), kas atšķiras no tiešā magnētiskā azimuta par 180o. Pretējais azimuts no orientiera uz atrašanās vietu būs 225o.


Magnētiskā azimuta noteikšana pēc kompasa.

(Attēlā kompasa elementu labākai redzamībai virziena līnijas novirzītas pa kreisi)

Virzienu pēc dotā magnetiskā azimuta (Am)ar SILVA modeļu kompasiem nosaka šādi:

- nostāda norādīto azimutu (attiecīgu skalas skaitli) pret atskaites līniju (pie vizēšanas indeksa kompasā SILVA RANGER 15);

- pagriežot kompasa pamatni, savieto skalas ziemeļu bultas sarkano daļu ar magnētiskās adatas ziemeļu sarkano galu;

- nemainot kompasa pamatnes stāvokli, kustības virziena bultas mērķekļa norādītajā virzienā ievēro kādu attālu orientieri.


7.3.        Savas atrašanās vietas noteikšana

7.7.1. No tuvākajiem orientieriem pēc acumēra

Ar šo paņēmienu atrašanās vietu nosaka uz orientētas kartes. Sākumā apvidū atpazīst divus vai trīs tuvākos orientierus un pēc acumēra nosaka attālumu līdz tiem. Tad pēc attāluma, ņemot vērā virzienu uz orientieriem, nosaka atrašanās vietu kartē. Jo tālāk atrodas orientieri, jo lielāka būs atrašanās vietas noteikšanas kļūda. Paugurainā un kalnainā apvidū par orientieriem bieži vien izmanto raksturīgākās reljefa formas.


7.7.2. Ar attāluma izmērīšanu

Šo metodi izmanto, ja virzāmies gar lineāriem objektiem (ceļiem, stigām utt.) aizsegtā apvidū, kad redzamība ir stingri ierobežota, vai arī ejam pa azimutu. Sākumpunktā, pirms gājiena sākšanas, pierakstām spidometra datus. Lai noteiktu atrašanās vietu, uz kartes kustības virzienā atliekam attālumu, kas noiets (nobraukts) no sākumpunkta. Galvenokārt atrašanās vietas precizitāti ietekmē attāluma noteikšanas precizitāte apvidū.


7.7.3. Pēc virziena uz orientieri un pēc attāluma līdz tam

Tā atrašanās vietu var aprēķināt, ja apvidū atpazīts tikai viens orientieris. Šajā gadījumā karti orientē pēc kompasa, ievērojot virziena labojumu. Kartē pie orientiera apzīmējuma pieliek lineālu, vizē to uz orientieri apvidū, novelk taisnu līniju un atliek uz tās attālumu no orientiera. Iegūtais punkts uz virziena līnijas būs noteiktā atrašanās vieta.

7.7.4. Pēc vēruma līnijas

Par vēruma līniju sauc taisnu līniju, kura iet caur stāvēšanas punktu un diviem raksturīgākajiem apvidus punktiem. Ja mašīna atrodas uz vēruma līnijas, tās atrašanās vietu var noteikt pēc vēruma līnijas uz lineāro orientieri. Atrodoties uz lineārā orientiera (ceļa) un divu vietējo priekšmetu vēruma līnijas, pietiek novilkt taisnu līniju caur to nosacītajiem apzīmējumiem līdz krustojumam ar lineāro orientieri (ceļu). Krustojuma punkts būs atrašanās vieta.



Pēc vēruma līnijas

7.7.5. Krustošana pēc trim orientieriem

Karti orientē pēc kompasa un atpazīst uz kartes un apvidū trīs attālus orientierus. Pēc tam kartē vizē uz katru no izvēlētajiem orientieriem un novelk taisnas līnijas no orientieriem uz sevi. Šīs līnijas krustosies vienā punktā, kur arī būs atrašanās vieta. Šo metodi sauc par pretējo krustošanu.



Krustošana pēc trim orientieriem

7.3.        Apvidus raksturošana, izmantojot karti

Ar topogrāfiskām kartēm ātri un diezgan sīki var izpētīt lielu apvidu, izdarīt vajadzīgos mērījumus un aprēķinus, precīzi noteikt dažādu objektu atrašanās vietas. Tādēļ šis paņēmiens ir galvenais un visizplatītākais, tikai jāievēro, ka uz kartes nav atrodami visi dati, kas nepieciešami komandierim. Kartēs nav parādītas apvidus sezonas izmaiņas. Apvidus izmaiņām pastāvīgi jāseko, tās jāatzīmē kartēs un jāņem vērā pieņemot lēmumu. Lai iegūtu uzskatāmu priekšstatu par apvidu, vienlaicīgi ar topogrāfiskajām kartēm armijas daļās izmanto arī reljefa kartes un apvidus maketus.

7.4.        Orientēšanās apvidū

7.9.1. Orientēšanās mežainā apvidū

Mežs ir ļoti nabadzīgs ar orientieriem, arī redzamība tajā ir stipri ierobežota. Tas apgrūtina kartes salīdzināšanu ar apvidu. Mežā orientieri ir krustceļi, ceļu un stigu krustošanās vietas, upes, strauti, dziļas gravas, virsotnes, apdzīvotas vietas, atsevišķas celtnes. Kustība mežā notiek galvenokārt pa ceļiem un stigām. Orientēšanās procesā jāievēro, ka daļa meža ceļu, kuri ved uz cirsmām vai pļavām, ir labā stāvoklī, bet uz topogrāfiskajām kartēm, it sevišķi ar mērogu 1: 100 000 un 1: 200 000, nav parādīti. Kustības virzienu mežā ietur pēc azimutiem, bet savu atrašanās vietu nosaka pēc nobrauktā attāluma. Maršrutā rūpīgi seko pagriezieniem, krustceļiem, iepriekš paredzot to parādīšanos.


7.9.2. Orientēšanās kalnos.

Kustība kalnos notiek pa ceļiem un pa takām kalnu pārejās, gar upēm un strautiem. Kalnu maršrutiem raksturīgi stāvi kāpumi un nogāzes, bieži maršruta pagriezieni. Atmosfēras dzidruma un lielu reljefa formu dēļ kalnos attālumi līdz attālākajiem objektiem liksies mazāki nekā īstenībā. Orientieri kalnos ir raksturīgākie apvidus elementi un reljefa formas (virsotnes, aizas, šļūdoņi, atsevišķas koku grupas, upes, strauti, ceļi, takas, tilti, atsevišķas celtnes, senu cietokšņu drupas, pieminekļi, kapuvietas u.c.). Kalnos bieži var novērot lokālas magnētiskās anomālijas, kas ierobežo kompasa izmantošanu, nosakot debespuses un kustības virzienu. Kustības virzienu kontrolē pēc debess spīdekļiem vai attālām sniegotām virsotnēm, kuras labi redzamas no daudziem maršruta punktiem.


7.9.3. Orientēšanās lielā apdzīvotā vietā.

Kustības maršrutu caur lielu apdzīvotu vietu nosprauž pa galvenajām un maģistrālajām ielām. Uz topogrāfiskajām kartēm tādas ielas ir parādītas platākas. Šo ielu turpinājumi parasti ir šosejas un autostrādes. Pagriezienus maršrutā nosaka pie orientieriem, kurus var viegli noteikt apvidū un kartē (tilti, viadukti, stadioni u.c.). Orientēšanos atvieglo pilsētas plāns, kurā sīki parādīta ēku un kvartālu konfigurācija. Braucot cauri apdzīvotai vietai, ir svarīgi laikus brīdināt šoferi par gaidāmajiem pagriezieniem maršrutā, jo, aizbraucot garām kādam pagriezienam, var vispār pazaudēt orientēšanos.


7.9.4. Orientēšanās naktī.

Daudzi vietējie priekšmeti, kurus dienā var viegli atpazīt, tumsā ir grūti ieraugāmi un to ārējais izskats izmainās. Attālumi līdz grūti ieraugāmiem priekšmetiem liekas lielāki nekā īstenībā. Tumsā sasprindzinās redze, līdz ar to ātrāk nogurst organisms. Tas viss apgrūtina orientēšanos. Plānojot maršrutu naktī, maršrutu izvēlas gar lineāriem orientieriem, kas atvieglo virziena ieturēšanu. Kontrolorientierus izvēlas tuvāk vienu no otra nekā dienā. Gājiena sagatavošanas laikā rūpīgi izpēta maršrutu, iegaumē atmiņā kontrolorientierus, ceļu raksturojumu pa posmiem.