Alpīnisms


Drošināšana ar virvi

Virves

Veicot operācijas kalnu apvidos, visu vienību drošības inventāra krājumos ir jābūt virvēm. Pārsvarā tiek izmantotas 11 mm alpīnistu (kernmantela) vai Nr. 4 neilona virve. Alpīnistu virvei vidū ir serdenis, ko aptver austs apvalks (skat. 1.att. a un b ). Virvju galvenais uzdevums ir apturēt kritienu, tās arī tiek izmantotas, lai uzliktu drošības margas. Ja nepieciešams, virves izmanto, lai nolaistos pa nogāzēm ar dulfera paņēmienu. Virves jāizmanto, kad vajadzīga papildus drošināšana, kā arī jebkurās bīstamās situācijās.


Alpīnistu virve (a)
Alpīnistu virves uzbūve (b)
 

Mezgli. 

Lai apgūtu drošas pārvietošanās paņēmienus kalnos, visiem karavīriem pirmapmācības posmā jāapgūst svarīgāko mezglu pielietojums un praktiski jāiemācās tos uzsiet. Turpmāk paragrāfā raksturoti svarīgākie mezgli un to uzsiešanas paņēmieni.
 
a. Apaļais jeb cilpas mezgls (Overhand Knot). Tas ir visvienkāršākais no visiem mezgliem. Izveido cilpu un brīvo virves galu izver caur to (2. att.). Šo mezglu vienu pašu izmanto reti, parasti tad, ja tas jāiesien virves galā. Taču tas ir daudzu citu mezglu sastāvdaļa.
 
Apaļais mezgls

 b. Plakanais (taisnais) jeb jūrnieku mezgls (Reef (Square) Knot). Plakanais mezgls ir viens no plašāk zināmajiem mezgliem, un parasti to izmanto, lai sasietu kopā divas vienāda resnuma auklas. Mezgls ir pietiekami noturīgs, neatraisās arī pie slodzes, un to ir diezgan viegli atsiet (3. att.). Papildus drošībai abus brīvos galus piesien pie auklas ar apaļo mezglu.
 
Plakanais mezgls
 
c. Pavadoņmezgls (Overhand Loop). Šo mezglu var ātri uzsiet. Mezgla cilpu parasti apmet ap kādu drošu balstu. Cilpa nesavelkas, un to izmanto drošināšanai. Atloka virves galu – veidojas dubulta virve, ar to sien apaļo mezglu tā, lai rastos cilpa (4. att.).
Pavadoņmezgls

d. Astotnieks ar cilpu (Figure of 8 Loop). Šis mezgls ir daudz drošāks nekā pavadoņmezgls. Lai iesietu mezglu, auklu saloka dubulti. Izveidotās cilpas brīvo galu liek zem auklas, pēc tam – pāri tai, tad atliec atpakaļ un pa apakšu izver caur cilpu (5. att.). Astotnieku biežāk izmanto drošināšanai, kad balstam uzmet drošināšanas virvi.
Astotnieks ar cilpu
 e. Izvītais astotnieks (Figure-of-8, Rewoven). Šo mezglu sien, lai piesietos pie glābšanas virves (ne tās galos, bet vidū), koka vai augsta staba. Vispirms sien astotnieku, bet nesavelk. Tad auklas brīvo galu pārmet pār glābšanas virvi un izvij caur astotnieku, atkārtojot tā formu. Auklu viegli nostiepj, lai mezgls savilktos (6.att.).
 
Izvītais astotnieks

f. Buliņš jeb pāļmezgls (Single Bowline). Ar buliņu veidotā cilpa nekad nesavelkas un neizslīd. Buliņu parasti sien glābšanas virves galā, to pielieto arī citos gadījumos, kad cilpa nedrīkst savilkties. Vispirms ne pārāk tālu no virves gala izveido nelielu cilpu, pēc tam auklas brīvo galu izver caur cilpu, apvij ap auklu un izvelk atpakaļ caur cilpu. Pievelk auklas brīvo galu un pašu auklu (virs mezgla), lai tā savilktu mezglu ciešāk. Lielākai drošībai ar auklas brīvo galu vēl sasien vienkāršo mezglu (7. att.).
 
Buliņš

g. Audēju jeb zvejnieku mezgls (Fisherman’s Knot). Mezgls noder mitru vai slidenu auklu savienošanai, tas ir piemērots tievām auklām, taču ir ļoti grūti atraisāms. Abu auklu brīvos galus noliek paralēli, lai katrs gals būtu vērsts pretējā virzienā. Paņem vienas auklas galu un apsien apaļo mezglu ap otru auklu. Tādu pašu mezglu sien ap pirmo auklu ar otras auklas galu. Mezglus viegli savelk un slidina vienu otram tuvāk. Tad abus mezglus sakārto, lai tie labi piekļautos viens otram, un savelk ciešāk (8.att.). 
Audēju mezgls
h. Dubultais audēju mezgls (Double Fisherman’s). Dubultais audēju mezgls ir izturīgāks nekā parastais audēju mezgls. Dubulto audēju mezglu nevajadzētu siet uz neilona virvēm vai rupjām auklām. Vienas auklas brīvo galu aptin ap otru auklu, tad – ap abām auklām. Auklas brīvo galu izver cauri abām izveidotajām cilpām. Tādu pašu mezglu sien ar otras auklas brīvo galu. Mezglus viegli savelk un slidina vienu otram pretī. Abus mezglus sakārto, lai tie labi piekļautos viens otram, un savelk stingrāk (9. att.).
 
 
Dubūltais audēju mezgls
 
i. Astotnieka un audēju mezgla sistēma (Figure-of-8 with Fisherman’s). Vienreiz uzsietu mezglu var izmantot vairākkārt, jo to var pielāgot jebkura lietotāja ķermeņa uzbūvei. Mezglu lieto tikai drošināšanai, tas nav paredzēts klinšu kāpšanai (10.att.). 
 
(1) Virves galā apmēram 1,20 m attālumā uzsien vienkāršo astotnieku;
(2) Uz pamatvirves uzsien viendaļīgo audēju mezglu. Mezglu sien, aptinot vismaz trīs vijumus ap pamatvirvi. Zīmējumā uzskatāmības labad parādīts tikai viens vijums; 
(3) Astotnieks uz virves darbojas kā stoperis. Nepieciešamo cilpas lielumu regulē, pārbīdot pa virvi astotnieku.

Astotnieka un audēju mezgla sistēma
 
 
j. Buliņš ar trim cilpām (Triple Bowline). Tas ir buliņa mezgls, kuru sien ar dubultotu auklu. Izveido cilpu, auklas brīvo dubulto galu izver caur cilpu, tad apvij ap auklu un izvelk atpakaļ caur cilpu. Rodas trīs cilpas, kuras var pielāgot kravas celšanai, nešanai vai vilkšanai. Divas cilpas apliek ap augšstilbiem, bet vienu – ap krūšu kurvi, tādējādi izveidojas drošināšanas sistēma (11. att.).
 
Buliņš ar trim cilpām
k. Buliņš ar divām cilpām jeb „sēdeklītis” (Bowline-on-the-Bight). Buliņš, kas sasiets ar dubultotu auklu, ir noderīgs dažādiem glābšanas darbiem, piemēram, lai izvilktu cietušo no ledāja plaisas. Šī mezgla galā veidojas divas cilpas, kas nesavelkas. Vienu no cilpām apliek ap gurniem, bet otru – ap krūtīm, vai arī abas cilpas apliek ap augšstilbiem. Auklu saloka divās kārtās, izveido cilpu un brīvo galu izver caur cilpu. Auklas galu pavelk uz leju un brīvā gala cilpu uzmauc virsū izveidotajai divkārtu cilpai. Brīvā gala cilpu viegli stumj uz augšu aiz lielās divkārtu cilpas. Divkārtu cilpu pavelk uz leju, lai mezgls savilktos (12. att.).

Sēdeklītis
l. Dubultais šotmezgls (Double Sheet Bend). Dubulto šotmezglu lieto, lai sasietu kopā divas vienāda vai dažāda resnuma virves, kā arī lai sasietu kopā lentas (13. att.). Tas ir daudz drošāks nekā plakanais mezgls.
 
(1) Izveido cilpu resnākās virves galā. Tievākās virves brīvo galu izver cauri cilpai, paliekot to zem resnākās virves brīvā gala, un aptin ap cilpu. Tievās virves brīvo galu izvelk starp resnās virves cilpas ārmalu un tievo virvi;
 
(2) Tievās virves brīvo galu vēlreiz aptin ap resnās virves cilpu un atkal izvelk starp resnās virves cilpas ārmalu un tievo virvi;
 
(3) Mezglu savelk ciešāk, tad palaiž vaļīgāk un sakārto.
 
Ja šotmezgli nav nospriegoti, tie kļūst vaļīgi. Tie nav piemēroti siešanai neilona auklās, jo tad tie var izslīdēt.
Dubūltais šotmezgls
m. Lenšu sasiešana (Tape Knot). Šādi sasien austas lentītes vai ādas strēmeles. Tāpat var sasiet arī auduma strēmeles, lai izveidotu improvizētu glābšanas virvi (14. att.).
 
(1) Vienas lentes brīvajā galā vaļīgi iesien apaļo mezglu;
 
(2) Otras lentes brīvo galu izvij caur iesieto apaļo mezglu, precīzi atkārtojot tā formu;
 
(3) Abu lenšu galiem ir jābūt ārpus mezgla, lai tie nevarētu izslīdēt, kad mezgls tiek savilkts.
Lenšu_sasiešana
n. Aptverošais mezgls (Prussik). Alpīnisti vai kalnu tūristi repšņori pie drošināšanas virves parasti piesien ar aptverošo jeb slīdošo mezglu (15. att.). Ja aptverošais mezgls ir nospriegots, tas neslīd pa pamatvirvi, bet, ja repšņore nav nospriegota, aptverošais mezgls pa virvi slīd viegli. Ja, pārvarot klintis, uz pamatvirves uzsien divus (pāri) aptverošos mezglus, tad to veidotajās cilpās var atbalstīt pēdu vai plaukstas. Ja pie horizontāli nostieptas virves piesienas ar diviem aptverošiem mezgliem, tad var droši virzīties gar to, pēc vajadzības nospriegojot vai atslābinot repšņori.
 
(1) Repšņorē izveido cilpu un liek aiz pamatvirves (a). Tad repšņores galus izver caur šo cilpu. Mezglu sakārto. bet stingri nesavelk (b; c);
(2) Repšņores galus vēlreiz apvij ap pamatvirvi (d). Mezglu sakārto, bet stingri nesavelk. Sienot mezglu, jāraugās, lai repšņores vijumi nepārklātos, bet cieši piegulētu cits citam (e);
 
(3) Ja aptverošais mezgls sasiets pareizi, tad ap pamatvirvi jābūt četriem repšņores vijumiem (f). Alpīnisti aptverošo mezglu bieži sien, divreiz apvijot repšņori ap pamatvirvi, - tad jābūt sešiem vijumiem;
 
(4) Aptverošo mezglu var uzsiet arī ar auklu, kuras abi gali savienoti kopā. Siešanas tehnika ir tāda pati. Kāpjot kalnos, drošāk ir izmantot savienotu repšņori.



Aptverošais mezgls

o. Transportmezgls. Ar šo mezglu (16. att.) nostiprina augstu kravu laivā, ragavās vai arī to izmanto, nolaižot kravu virvēs. Maksimālu mezgla izturību panāk, ja to nostiepj ar visu sava auguma smagumu un beigās iesien vēl divus vienkāršos mezglus papildu drošībai. Ja vienkāršie mezgli atraisās, tos sasien no jauna. Šo mezglu izmanto, arī ceļoties pāri upei vai aizai, - ja virve kļūst vaļīga, to nospriego no jauna. 

(1)  Virvē izveido cilpu. Mazliet tuvāk virves galam izveido vēl vienu cilpu un izvelk cauri pirmajai cilpai (a);
 
(2)  Savij zemāko cilpu. Virves brīvo galu apmet ap kravu un tad izver caur savīto cilpu (b);

(3)  Stingri pievelk virves galu. Ar virves brīvo galu sien divus vienkāršos mezglus ap virvi (dubultu), kas apņem kravu. Atraisa tos un sien vēlreiz (c).
Transporta mezgls

8.7.3. Drošināšanās ar virvi.

a. Sasaites veidošana. Virve vienmēr jānostiprina ap vidukli. Vispirms ar astotnieka vai buliņa mezglu virvē izveido cilpu, pēc tam izveidoto cilpu apliek ap vidukli un pielāgo, lai tā būtu pietiekami stingra un neslīdētu zem padusēm. Tajā pašā laikā cilpai jābūt tik vaļīgai, lai starp to un ķermeni varētu viegli iebāzt plaukstu.

b. Drošināšanās nepieciešamības izvērtēšana. Nav stingri noteiktu kritēriju, kad jāizmanto drošināšanās ar virvi. Lēmums par drošības virves izmantošanu tiek pieņemts, ņemot vērā vairākus savstarpēji saistītus faktorus: 

(1) IESPĒJAMĀ IETEKME. Jāizvērtē, vai paslīdēšana un kritiens var radīt nopietnus ievainojumus;

(2) APVIDUS ĪPAŠĪBAS. Jāizvērtē, cik lielā mērā apvidus, pa kuru pārvietojas, ir slidens, kā arī kritiena varbūtība;

(3) PRASMES. Jāizvērtē, vai patruļas dalībniekiem ir pietiekama pieredze, lai varētu droši pārvietoties pa ledājiem un klintīm;

(4) DROŠĪBA. Jānosaka, vai taktiskā situācija ir pietiekami droša, lai pārvietotos sasaitē;

(5) LAIKA FAKTORS. Bieži vien ātrums ir svarīgākais drošības faktors. Jāveic analīze, vai lielāku drošību panāk, pārvietojoties sasaitē vai palielinot pārvietošanās ātrumu;

(6) DROŠĪBAS REZERVE. Ja situācija nav ārkārtēja, grupas komandierim ieteicams palielināt drošības pasākumu apjomu, ņemot vērā savu personīgo pieredzi un tehniskās iespējas.